Home
Roste důvěra podnikatelů i spotřebitelů

Souhrnný indikátor důvěry, sestavovaný na základě průzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ), v únoru nereflektoval špatné zprávy o vývoji hrubého domácího produktu ČR a proti lednu se zvýšil o 2,4 bodu.

Indikátor ekonomického sentimentu se v únoru zvýšil jak u podnikatelů (o 2,5 bodu proti lednu), tak u spotřebitelů (o 1,7 bodu). Ve srovnání s velice nízkou hodnotou indexu ve stejném měsíci loni byl tentokrát index důvěry o 17 bodů výše.

Mezi podnikateli stoupal optimismus v průmyslu a obchodu. Ve službách a ve stavebnictví důvěra mírně poklesla. Podnikatelé v průmyslu setrvali při hodnocení současné ekonomické situace na svých lednových stanoviskách, ale zlepšili své hodnocení domácí i zahraniční poptávky. Ačkoliv se zlepšil jejich výhled na příští tři měsíce co se výrobní činnosti týká, s přijímáním zaměstnanců stále váhají a jejich očekávání v tomto ohledu se snížila.

Obchodníci jako horší ohodnotili současnou ekonomickou situaci. Výhledy na příští tři měsíce je o málo lepší než v lednu, pro nadcházejících 6 měsíců zůstávají nezměněna. Zatímco v průmyslu je v meziročním srovnání index důvěry podnikatelů o 30,3 bodu vyšší, v obchodě zůstává o 3,7 bodu pod loňskou hodnotou.

Ve vybraných odvětvích služeb stouplo proti lednu jak hodnocení současné ekonomické situace, tak hodnocení situace budoucí na tři i šest měsíců. Rezervovaně podnikatelé hodnotili vývoj poptávky, což celkové hodnocení služeb proti lednu snížilo o 0,3 bodu, proti loňsku je však o 8 bodů vyšší.

Skeptičtí jsou podnikatelé ve stavebnictví. Jako horší než v lednu hodnotí svou současnou ekonomickou situaci a pro příští tři měsíce se obávají zpomalení vývoje stavební činnosti i zaměstnanosti. Odhadují, že práci mají zajištěnu na necelých 9 měsíců. Ve srovnání s lednem je jejich index důvěry o 4,5 bodu nižší, proti loňským hodnotám je slabší o 15,5 bodu.

Spotřebitelé očekávají zlepšení

Spotřebitelská důvěra ve srovnání s lednem stoupla o 1,7 bodu. Během příštích 12 měsíců očekávají zlepšení celkové ekonomické situace ve státě a zlepšení i své finanční situace. Méně se obávají ztráty zaměstnání a tak také odhodlání spořit zesláblo. Meziročně index spotřebitelské důvěry v únoru stoupl o 17,7 bodu.

Konjunkturálního průzkumu ČSÚ se pravidelně každý měsíc účastní přibližně 2500 respondentů z podnikatelského prostředí. Průzkumu o spotřebitelském sentimentu se účastní přibližně 1000 osob.

- das -




Publikováno: 25.02.2010     Poslední aktualizace: 25.02.2010

Mám zájem o zasílání informací o nových článcích a změnách na serveru na e-mail:
Chci poslat známému odkaz na tento článek e-mailem:


Provozováno na m@gnetpro