Home
AAA Auto prohloubila ztráty

Nizozemská společnost AAA Auto Group, prodejce ojetých aut, v minulém roce prohloubila ztrátu na 28 mil. EUR (761,9mil. Kč) v důsledku hospodářské krize, která zasáhla automobilový průmysl mezi prvními.

Loňské hospodářské výsledky společnosti AAA Auto, zveřejněné v pátek, byly přesto lepší, než očekávali analytici. Společně s příslibem návratu do ziskovosti v letošním roce způsobily obrovskou nákupní vlnu na pražské burze (BCPP) a kurz titulu AAA Auto stoupl za páteční dopoledne o 50 % z 5,88 Kč na 9,33 koruny za kus. Pak bylo obchodování v otevřené fázi v souladu s pravidly BCPP ukončeno. Akcie AAA Auto Praha se obchodují rovněž na burze v Budapešti.

Celkové tržby společnosti dosáhly 364,3 mil. EUR, o 22,5 % méně ve srovnání s rokem předcházejícím. Firma prodala 60 557 prodaných vozidel v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Rumunsku. Průměrná cena jednoho vozu tak letos kolísala přibližně mezi 145 tisíci až 167 tisíci korun (podle kurzu CZK/EUR).

Kvůli zhoršující se hospodářské situaci v Maďarsku se společnost rozhodla, že ke konci března 2009 tento trh opustí. Důsledkem toho společnost musela zaúčtovat značný objem opravných položek (12,3 mil. EUR), které významným způsobem ovlivnily výsledky skupiny ve čtvrtém čtvrtletí 2008. V posledním loňském kvartálu však výsledky skupiny ovlivnil také propad prodejů o 57 procent.

Z Polska a Rumunska společnost odešla již dříve, protože v nich, podobně jako na maďarském trhu, nedosahovala zisku. Nadále se chce soustředit výhradně na trhy ziskové, tj. na Českou republiku a Slovensko. Celkem zde bude provozovat 30 svých obchodů, z toho 20 v ČR a 10 v SR. Na konci loňského roku měla společnost ještě 35 poboček.

„Rok 2008 se ukázal jako jeden z nejnáročnějších v historii automobilového průmyslu,“ komentovala své hospodářské výsledky sama společnost. „Světová hospodářská krize vyústila v mimořádně opatrné spotřebitelské chování a rostoucí tlak na tržní ceny ze strany prodejců nových automobilů ve snaze získat co nejvíce z ubývajících zákazníků na trhu, což byly vlivy, jež kulminovaly na přelomu roku 2008 a 2009.

Z toho důvodu byl ústup ze všech trhů kromě Českého a Slovenského jen jedním z opatření, kterým se měnila strategie společnosti. Těmi dalšími bylo snížení počtu aut na skladě a omezení nabídky na 15 nejprodávanějších modelů, a dále „tvrdé omezení nákladů“, mj. snížení počtu zaměstnanců o 62 % na 1440 lidí.

Společnost věří svému restrukturalizačnímu programu natolik, že akcionářům slíbila vrátit se letos k ziskovému hospodaření, ačkoliv, podle jejích vlastních slov, bude letošní rok co do podmínek na trhu ještě o něco horší než loňský.

- das -



Publikováno: 29.03.2009     Poslední aktualizace: 29.03.2009

Mám zájem o zasílání informací o nových článcích a změnách na serveru na e-mail:
Chci poslat známému odkaz na tento článek e-mailem:


Provozováno na m@gnetpro